Costa Rica luiaard

Op zoek naar wilde dieren in Costa Rica

De hoofdreden voor ons om naar Costa Rica te gaan zijn de vele dieren die er leven en de prachtige natuur die het land te bieden heeft. Costa Rica betekent niet voor niets ‘rijke kust’. Nog voor we op weg waren naar de eerste plek zagen we al een luiaard in de boom hangen, wat een fijn begin!
We zijn onze reis begonnen met een georganiseerde tour van enkele dagen, naar Tortugero.

Tijdens de boottrip in het natuurgebied hebben we veel dieren gezien; krokodillen, bijzondere vogels, luiaards en slangen. We hebben zelfs nog een boa constrictor van dichtbij gezien, omdat die over Linde haar voet kroop tijdens het ontbijt bij het hotel (Laguna lodge). Linde reageerde ijzig kalm, waardoor ik (Leon) even moest zeggen dat het wel verstandig was haar voet op te tillen. Wij vonden het nog wel grappig op dat moment, maar toen de serveerster toch wel wat paniekerig reageerde hebben we toch Mario (onze gids) maar even geroepen die de slang heeft gevangen en weer vrij heeft gelaten in de natuur. Prima eerste ochtend!:)

Er leven dus ontzettend veel dieren in dit gebied, maar Tortuguero staat er eigenlijk om bekend dat je hier schildpadden eieren kunt zien leggen in een bepaalde periode van het jaar (juli t/m september). Met een gids die een speciaal infrarood licht heeft en in doodse stilte kan je het hele tafereel goed bekijken als je geluk hebt. Foto’s maken mag niet om de dieren niet te storen. Wij hebben veel eieren mogen tellen. Het was erg indrukwekkend en zeker de moeite waard om Tortuguero te bezoeken. De tour eindigde bij Guapiles waar onze huurauto klaar stond.

Vanuit daar reden we in een kleine 2 uur naar La Fortuna, bekend van vulkaan de Arenal; een vulkaan die er precies uitziet zoals je hem zou tekenen. Wij sliepen bij Arenal Observatory; prijzig, maar met een geweldig uitzicht op de vulkaan. Op het moment dat we aankwamen dacht ik dat we de verkeerde kamer hadden gekregen, omdat ik de vulkaan niet zag, maar het was erg bewolkt waardoor we geen kans kregen. Zo enthousiast als we waren hebben we bijna geen oog dicht gedaan, die vulkaan zou toch nog wel tevoorschijn komen?
De volgende ochtend klaarde het op, wat een uitzicht en dat vanuit je bed! Ook fladderen er in de tuin overdag kolibries rond! Heel gezellig om te zien 😊 Als je hier wilt overnachten, loop dan in de avond door de tuin van het hotel. We spotten hier een slangetje en kleurrijke kikkers waaronder de bekende roodoogmakikikker. Zo mooi! Ook zijn er meerdere wandelingen, waar je aan deel kan nemen. Kortom genoeg te zien en te doen!

Op een half uurtje rijden van het hotel zit overigens een ontzettend mooie spa, Baldi hotsprings met heerlijk warm water! Je komt hier weer als herboren uit! Echt vakantie!

Wij reisde in 1 uur en 20 minuten door naar onze overnachtingsplek Rio Celeste Hideaway, waar we een fantastisch verblijf hebben gehad! Elke avond na zonsondergang gingen maakten we een rondje op het park, omdat de meest mooie kikkertjes dan weer tevoorschijn kwamen. Vanuit het park loop je zo langs de Rio Celeste af. Wij hadden het geluk niet, maar in dit gebied leven ook tapirs die je dus kan tegen komen. De hoofdreden dat je naar dit gebied gaat is Parc Nacional Volcan Tenorio. Een schitterend stuk natuur waar je een mooie wandeling kan maken langs het helder blauwe water, mooie bruggetjes en een waterval. Een deel van de route moet je wel met je neus dicht lopen 😉 Het water borrelt van de warmte en ruikt naar zwavel.

In de omgeving van Tenorio vind je ook Finca Verde. In deze omgeving is in het verleden veel bos verdwenen, waardoor de dieren een steeds kleinere leefomgeving kregen. Het stuk bos rondom Finca Verde over bleef over, waardoor op een heel klein stukje natuur veel dieren leven. We hebben hier de bluejeans frog, een luiaard, uilen, de capucijnsaap en vele vlinders gezien. Leuk om hier even heen te gaan! Ga hier wel op eigen houtje heen, want met een excursie vanuit de hotels ben je bizar veel geld kwijt.  Wij waren €15 per persoon kwijt + €5 euro voor de gids.

De volgende stop in onze reis was Monteverde. Zorg het liefst voor een 4×4, anders heb je voldoende driving skills nodig om er te komen. Over 113 Kilometer deden wij bijna 3 uur. Eenmaal aangekomen hebben we gedineerd op het terras van Taco Taco; een Latijns restaurant met een goede beoordeling op tripadvisor. Op de terug weg zagen we overigens opnieuw een luiaard!

De reden om Monteverde te bezoeken is om hier op één van de mooiste locaties van de wereld te ziplinen. Er zijn verschillende bedrijven die dit aanbieden. Wij hebben geboekt bij 100% Aventura. Na meerdere keren hoog boven de jungle te hebben ‘gezweefd’ kom je aan bij de welbekende  ‘Tarzan swing’. Omdat beelden meer zeggen dan woorden zou ik je adviseren om even dit filmpje te bekijken voor een indruk. Het is een oud filmpje en wij zijn het niet, maar je krijgt wel een goede indruk van deze adrenalinejump!

Wat je ook niet mag overslaan is Monteverde Cloud forest. In dit oerwoud hangt namelijk altijd een dichte mist. Als je door dit beschermde natuurgebied wandelt, loop je letterlijk met je hoofd in de wolken. Het is een populaire bestemming voor iedereen die Costa Rica bezoekt door de enorme biodiversiteit. De Quetzal is de koning van het regenwoud hier, dus als je geluk hebt spot je deze kleurrijke vogel!

Manuel Antonio was onze volgende bestemming. Op de route hiernaartoe kan je 2 bijzondere tussenstops maken. De eerste is de zogenoemde krokodillenbrug bij Tarcoles. Deze brug herken je aan de hoeveelheid mensen die naar beneden staan te kijken, want de krokodillen in dit gebied hebben deze plek als rustplaats gekozen. Ook is het leuk om een stop te maken bij Carara National Park.

Carara National Park staat erom bekend dat je toekans en ara’s kan spotten. Maar naast de bijzondere  vogelsoorten leven hier ook apen, luiaards en neusbeertjes. Na een uur te hebben rond gewandeld en wij door een stort bui doorweekt waren kwamen we een gids tegen. Hij vertelde dat de vogels daar wel leefde, maar dat ze nu niet in het Carara zaten maar in de woonwijk een stukje verderop. Samen met de gids zijn we toen naar de plek gereden en daar kregen we geen spijt van! Wat zijn dit toch prachtige kleurrijke vogels!

We vervolgde onze weg naar Manuel Antonio. Zonder tussenstops doe je er zo’n 3,5 uur over. In Manuel Antonio hebben ze een erg mooi strand met een national park, maar het is er eigenlijk te toeristisch geworden. Lange rijen, hoge prijzen en oplichters met parkeren. Hotel Plaza Yara is wel een fijne hoteltip. Het is een mooi hotel met ontzettend vriendelijk personeel. Op loopafstand zit een klein restaurant; El Arado. Heerlijk lokaal eten en gezellig personeel. Wij hebben een hele leuke avond gehad met Rafael, die er anno 2023 nog steeds werkt.

De laatste locatie van onze reis was misschien wel meest bijzondere; Corcovado! Vanaf Manuel Antoinio reden we in minder dan 2 uur naar Sierpe, waar we op de boot stapten richting Drake Bay.

National Geographic noemde Corcovado de meest biologische en intense plek op aarde. Dat kunnen wij absoluut beamen. In dit groene paradijs leven namelijk bijzondere dieren op het land, waaronder de jaguar, tapir, poema, ocelot en margay. In de oceaan kan je naast de spectaculaire bultrugwalvissen ook dolfijnen en schildpadden zien. De accommodaties en faciliteiten zijn hier zeker niet de beste van Costa Rica, maar de natuur maakt alles goed. Zo hebben wij 24 uur zonder stroom gezeten (gebeurt hier regelmatig), dus we konden dineren bij kaarslicht in de jungle ook weer afstrepen van ons lijstje 😉. Het was een reis om nooit meer te vergeten!

Op zoek naar meer info? Wij namen dit boek mee naar Costa Rica.

Dit vind je misschien ook leuk...